Joji YUASA: Beautiful Songs for Children

湯浅譲二 美しいこどものうた 平松英子
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湯浅譲二: 美しいこどものうた

平松英子(sop)
中川賢一(pf)

MSCD-0013 ¥2,750

「レコード芸術」準特選

湯浅譲二 (ライナーノートより)

ここには一九五〇年代後半から、およそ十年間に少しづつ作られた子どものためのうたが集められている。
 私は当時からいわば前衛作曲家として、先端的な仕事をして来たが、その一方子どもたちのうたを作るときには、子どもはおとなのように既成概念にまみれていないだけに、子ども向に優しくというよりはむしろ、音楽性の豊かなものをあえて与えて行かなければならない、というのが私の信条だった。
 特に親友谷川俊太郎と組んで作ったものには、子どもたちが、うたうというよりはむしろ、聴いて詩と音楽の溶け合った世界として鑑賞できるように、一層高い音楽性を持たせている。
 これらの曲が子どもたちだけではなく、おとなたちにも楽しまれるものとなれば幸いに思う。

推薦 畑中良輔 (レコード芸術2004年5月号より)

 日本の作曲界の牽引者、充実の極みにある湯浅譲二に、こうした童謡(ないしは童謡風世界)があるとは、ついぞ知らなかった。こうした世界はその昔は山田耕筰の《童謡百曲集》に始まり、中田喜直、團伊玖磨、大中恩に受け継がれたものの、確乎たる世界を築く新しい作曲者として、やっと新実徳英あたりがそこへ眼を向け始めたかな、と思っていた時だけに、驚いた。
 第1曲から、それこそ「すばらしい」曲である。新鮮で躍動するリズム。詩へのユニークなアプローチ。詩人は谷川俊太郎のものが多いが、どれひとつをとってもルーティン・ワークとおぼしき駄作がない。またこれを歌ったソプラノの平松英子の見事な表現と共感。それを支えきり、みずからも愉しんでいるような中川賢一のピアノの音の多彩さ。この色合いが実に各曲をわくわくするように彩っている。
 平松もごく自然で、わざとらしさがない。ヘンに子供っぽく歌われると興ざめするものだが、彼女は頭のいい歌い手だ。そこのところを十全に心得ている。ただ終わりの方の数曲、彼女の声域より曲のほうが低いので、それまでの彼女の声に馴れた耳には、異質にひびいた。もちろんキチンと歌えてはいるのだが。
 曲によって、同じ調性を重ねるのは賢明ではなかったかも。詩人によってこうなったかものかもしれないが。
 譜面が出ているのだろうか。あれば私も一冊買いに出かけよう!

録音: 2004年1月、パルテノン多摩小ホール プロデューサー/エンジニア: イシカワカズ

Joji Yuasa: Beautiful Songs for Children

Eiko HIRAMATSU (sop)
Ken-ichi NAKAGAWA (pf)

MSCD-0013 ¥2,750

“Recomended CD of the month” ( Record Geijutsu Magazine )

It is a song for a children made a little during about 10 from the later half of 1950’s that was attracted by this CD.
I, so to speak, did tip work as a vanguard composer from those days, and, on the other hand, I believed that you must make a rich song of music characteristics not a kind song, and because the reason is because a child does not have the completion general idea that seems to be an adult when it makes a song for children.
I can give in particular the song which I made in league with close friend Shuntaro Tanikawa higher music characteristics.
Hold it to sing, and children do not appear, and they appreciate the world where poetry and music fused.
Fortunately, I think that these music is enjoyed to adults as well as children if I become it.
Joji Yuasa

Recommendation Ryosuke Hatanaka
(Record Geijutsu May, 2004 issue)

I never knew it that there was such a nursery rhyme (the – nursery rhyme-like world) to person of traction, Joji Yuasa in a full extremity of Japanese composition world. I was surprised, and because such world begins in《 The Collection of 100 pieces of nursery rhyme 》 of Kosaku Yamada, and it is inherited in Yoshinao Nakada, Ikuma Dan, and the reason is because it thought that it was it to a scholar of new composition that at last Tokuhide Niimi builds the firm world.
From the first music, it is “splendid” music. Fresh, energetic rhythm. Unique approach to poetry.
A lot of poetry of Shuntaro Tanikawa is employed, but no music has the trashy work which is supposedly a daily routine work. And Eiko Hiramatsu of a soprano sang with wonderful expression and sympathy.
And a piano performance of Kenichi Nakagawa supports it and seems to enjoy it by a sound of various pianos by oneself. This hue colors each music really to be excited.
Hiramatsu is extremely natural, too, and there are not the skill and a quality of.
She does not sing the songs like a child oddly, and she is a wise singer. She understands it enough.
However, some last songs was too low, and therefore I thought unless I was correct in her range of voice. Of course she can sing properly.
Was not it wise of to be able to join the same tonality together by music? Because of the turn of a poet, a person of composition may have decided it in this way.
Will a sheet of music be published?
If there is it, I will go to buy one!

Recording:Jan. 2004 Parthenon TAMA
Producer/Engineer: Kaz Ishikawa